آمینو اسید چیست ، چه فواید و عوارضی دارد .

آمینو اسید های موجود در غذا ، پروتئین را می سازند . هنگامی که پروتئین هضم می شود ، شکسته می شود و دوباره به آمینو اسید های مجزا تبدیل می گردد ، به صورت جداگانه در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند . پروتئین های جدید شکل گرفته در بدن نقش بسیار اساسی در پوست ، چشم ها ، قلب ، روده ، استخوان ها و البته ماهیچه ها دارد .

به همین دلیل است که داشتن دانش در مورد آمینو ها و استفاده بیشتر از آن ها در رژیم غذایی می تواند در رساندن شما به هدفتان ، مانند عضله سازی بسیار پر اهمیت باشد . البته نباید اغراق کرد ، زیرا یک تعادل پروتئینی است که باعث می شود سلامتی و پایداری حفظ شود و بدون پروتئین هر یک از آمینو اسید ها می توانند به سم تبدیل شوند .

مسئله مطرح شده در مورد فنیل آلانین برای آمینو اسید ها هم صدق می کند . برای جلوگیری از تاثیر منفی آن ، دریافت ویتامین و مواد معدنی به میزان کافی بسیار مهم است زیرا تبدیل پروتئین به آمینو اسید و برعکس آن را تضمین می کند .

داد آمینو اسید ها از نظر های مختف افراد می تواند متفاوت باشد و تقریبا ۲۰ تا ۲۲ عدد آمینو اسید استاندارد وجود دارد و البته ۸ تا ۱۰ عدد از آمینو اسید ها ضروری محسوب می شوند ، به این معنا که باید آن ها را در رژیم غذایی خود برای عملکرد درست بدن ، جای دهید . زیرا بدن قادر به سنتز آن ها از دیگر مواد نیست و تنها از راه غذا جذب می شوند .

از آنجایی که آمینو ها واحد های سازنده پروتئین هستند ، مطمئنا بدن شما مقدار بسیاری از آن ها را دریافت می کند . اما در این مقاله در مورد جزئیات آمینو اسید و نتایج استفاده بیش از حد و یا کم تر از حد مناسب آن ها ، تاثیرشان بر بدن و مقدار مصرفی آن ها صحبت خواهیم کرد .

آمینو اسیدهای ضروری

آمینو اسید هیستیدین  ( Histidine )

در بدن ، هیستیدین در ترمیم و رشد بافت ها مورد نیاز است . هیستیدین در نگهداری و ساخت سلول های عصبی گلیال که به نام oligo-dendrocyte معروف است نقش مهمی دارد ، و این سلول ها خود را دور عصب ها می پیچند تا یک غلاف به نام میلین برای حفاظت بسازند .

این کار از آسیب به ستون فقرات و مغز که در اثر تکان های ناخواسته ممکن است ایجاد شود جلوگیری می کند . همچنین هیستیدین در تولید گلبول های سفید و قرمز نقش دارد .

همچنین به حفاظت در برابر تشعشعات و دفع آهن های اضافی از بدن کمک می کند و در معده با تولید شیره معده به هضم غذا سرعت می بخشد . بنابراین ابزار مناسبی برای مقابله با مشکلات هضم و مشکلات شیره روده می باشد .
هیستیدین پیشرو در تولید آمینو اسید غیر ضروری ، یعنی هیستامین می باشد که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به یک آلرژی تولید می شود .

فواید برای بدنسازان : بسیار کم ، تنها برای بهبود عمل هضم
دوز مصرف : مصرف حداقل ، ۱۰۰۰ میلیگرم در روز ، اما توصیه می شود روزی ۸ تا ۲۰ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم از وزنتان مصرف شود .
استفاده بیش از حد : مصرف هیستیدین به میزان زیاد ممکن است منجر به استرس و تشدید بیماری های روانی مانند اضطراب و شیزوفرنی شود .
مصرف دارویی : استفاده برای درمان آرتروز و ناشنوایی
منابع : موجود در لبنیات ، گوشت ، ماکیان ، ماهی و همچنین برنج ، گندم و نان چاودار

 

آمینو اسید لیزین ( Lysine )

ال لیزین یکی از آمینو های مهم برای رشد و پیشرفت بدن می باشد . این آمینو در بدن برای جذب کلسیم استفاده می شود که در رشد استخوان و عضله تاثیر گذار است و همچنین در متابولیسم چربی برای مصرف انرژی حاصل از آن به کار می رود .

به حفظ تعادل نیتروژنی کمک می کند و همچنین توده عضلات خشک را در دوران استرس فراوان و خستگی حفظ می کند . همچنین برای تولید پادتن ها ، هورمون ها ( هورمون رشد ، تستسترون ، انسولین و…) ، آنزیم ها ، کلاژن و برای ترمیم بافت های آسیب دیده مورد نیاز است همانند هیستیدین و سایر آمینو اسید های ضروری .

علاوه بر موارد بالا به تولید پروتئین ماهیچه ای کمک می کند و از رگ های خونی در سیستم قلبی و عروقی محافظت می نماید .

فواید برای بدنسازان : علاوه بر حفظ و تولید پروتئین ماهیچه ، لیزین در تجدید حیات بدن برای مقابله با خستگی و تمرین زدگی و حفظ تعادل نیتروژنی نقش مهمی را ایفا می کند .
دوز مصرف : مصرف رایج آن ۱۲ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می باشد اما به صورت روزانه این مقدار کمی اضافی می آید و حتی مصرف ۱٫۵ گرم از پروتئین به ازای هر پوند وزن خود ، با چند میلیگرم اضافی مشکلی ایجاد نخواهد کرد . لیزین در آمینو اسید ها از اولویت برخوردار می باشد اما در مصرف آن باید مراقب استفاده بیش از حد باشیم .
مصرف بیش از حد : می تواند موجب بالا رفتن کلسترول LDL ، اسهال و سنگ کیسه صفرا شود .
مصرف دارویی : برای درمان زخم ها و کمبود انرژی مصرف می شود .
منابع : پنیر ، تخم مرغ ، شیر ، گوشت ، مخمر ، سیب زمینی و لوبیای لیما
کمبود : کمبود آن منجر به مشکلات آنزیمی ، کمبود انرژی ، ریزش مو ( در کمبود پروتئین نیز رایج می باشد ) ، کاهش وزن ، کاهش اشتها و از دست دادن تمرکز می شود .

 

آمینو اسید فنیل آلانین ( Phenylalanine )

فنیل آلانین آمینو اسید بحث برانگیزی بوده است . بعضی افراد با مصرف آن حساسیت های بدی نشان داده اند و مشکلات بسیاری با مصرف آن بوجود آمد . اما تحقیقات نشان داده اند مصرف آن برای افراد سالم ضرری ندارد .
این آمینو اسید حال و اوضاع روانی افراد را با تحریک سلول های عضبی ارتقا می دهد . به حافظه کمک می کند و با مشتق خود ، یعنی گلوتامین ، مانند یک ویتامین قوی عمل می کنند .
باعث افزایش سطح آدرنالین و دوپامین در غده هیپوفیز قدامی می شود . تمامی این فرارسان های عصبی برای عملکرد سیستم عصبی پر اهمیت هستند . همچنین به جذب بیشتر اشعه UV در نور خورشید کمک می کند ، که در عوض ویتامین D بیشتر و یک هورمون قوی به بدن می دهد .
متابولیت اصلی آن تیروزین می باشد که افزایش دوپامین و نوراپینفرین را به همراه دارد . همچنین یکی از سازنده های مکمل های گلوتامین می باشد .
فنیل آلانین معمولا به عنوان شیرین کننده های بدون کربوهیدرات در بسیاری از نوشیدنی ها به کار می رود ( با ترکیب با اسپارتیک اسید ) و برخی ادعا کرده اند که برای مغز بسیار پر خطر می باشد و ممکن است سرطان زا نیز باشد .
سطح سمی بودن فنیل آلانین می تواند کشنده باشد ، اما هرچیز دیگری نیز می تواند اینگونه باشد . اگر یک تفنگ را بر روی سرتان قرار دهند و شما را مجبور کنند ۲۰ گالن آب مقطر بنوشید ، باز هم خواهید مرد . اما این آب است ، تصور کنید ویتامین و مواد معدنی چه بلایی به سرتان خواهند آورد !
اما بعید است که کسی به ویتامین اینگونه فکر کند که یک زهر بسیار خطرناک بر روی کره زمین است . فنیل آلانین هم به این گونه است . آین آمینو یک آمینو اسید ضروری می باشد و بسیار از متخصصان تغذیه به شما خواهند گفت که شما بیشتر از اینکه در ریسک مصرف بیش از حد آن باشید ، در خطر کمبود آن هستید .
زمانی سمی خواهد شد که ۳ تا ۴ برابر مصرف مناسب آن را مصرف نمایید .

فواید برای بدنسازان : جدا از ایجاد انگیزه وجذب ویتامین D ، فنیل آلانین برای ارتقا اعصاب و ریلکسی عضلات به کار برده می شود . فرم DL آن معمولا به صورت افزایش استقامت در مکمل ها قرار می گیرد . به دلیل سطح سمی بودن آن به مدت طولانی مصرف نمی شود .
دوز مصرف : توصیه می شود ۱۴ میلیگرم به ازای هر کیلو از وزن مصرف شود . بی شک بیشتر از این مقدار به بدنتان خواهد رسید بنابراین به مصرف بیشتر آن نیازی نیست . مخصوصا با توجه به عوارض آن .
مصرف بیش از حد : این مکمل برای خانم های باردار و افراد دیابتی مناسب نیست . باعث افزایش فشار خون ، سردرد ، حالت تهوع ، مشکلات قلبی و آسیب های عصبی می شود .
مصرف دارویی : برای درمان آرتروز و افسردگی
منابع : تمامی لبنیات ، بادام ها ، آووکادو ، آجیل و تخم ها
 کمبود : بسیار کم اتفاق می افتد ، اما اگر پیش بیاید موجب ضعف ، رخوت ، آسیب های کبدی و بازماندن از رشد می شود .

 

آمینواسید متیونین ( Methionine )

متیونین در شکستن و استفاده از چربی ها کمک می کند و افزایش تستسترون را به همراه دارد . همچنین چربی اضافی در رگ ها را از بین می برد که در نتیجه بافت چربی کمتری باقی می ماند . یکی از کلید های اصلی برای هضم و همچنین دفع آهن از شکم و کبد می باشد . متیونین آنتی اکسیدان خوبی است زیرا گوگرد را تامین می کند ، رادیکال های آزاد را غیر فعال می کند و به حافظه کمک می کند .
یکی از اجزای سیستئین می باشد ، که آمینویی است که گلوتاتیون را برای پاک کردن کبد تولید می کند و البته یکی از ۳ آمینو اسید مورد نیاز برای تولید کراتین مونوهیدرات ( عنصر ضروری برای تولید انرژی و رشد عضلات ) در بدن می باشد .

فواید برای بدنسازان : متابولیسم چربی ، کمک به هضم بهتر و یک آنتی اکسیدان خوب برای بدن
دوز مصرف : ۱۲ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن خود . اگر فکر می کنید استفاده از این آمینو به عنوان مکمل برایتان مفید است ، می توانید از ZMA استفاده کنید و نتیجه ای بهتر از مصرف تنها متیونین دریافت کنید .
مصرف بیش از حد : هیچ موردی گزارش نشده ، تنها در صورتی که کمبود ویتامین B داشته باشید ، در خطر هستید .
مصرف دارویی : برای درمان افسردگی ، آرتروز و بیماری های کبدی مصرف می شود .
منابع : گوشت ، ماهی ، لوبیا ، تخم مرغ ، سیر ، عدس ، پیاز ، ماست و تخم ها
 کمبود : باعث جنون ، کبد چرب ، رشد کند ، ضعف ، زخم های پوستی و ورم می شود .

آمینو اسید لیوسین ( leucine )

لیوسین از قوی ترین ها در BCAA می باشد که وظیفه متعادل نگه داشتن قند خون ، رشد و ترمیم بافت های پوست ، استخوان ها و البته عضلات اسکلتی را دارد .
در تولید هورمون رشد نقش بسزایی دارد . به ترمیم زخم ، متعادل کردن انرژی و جلوگیری از تخریب بافت های ماهیچه ای کمک می کند .
فواید برای بدنسازان : لیوسین یکی از قوی ترین آنابولیک های طبیعی در دنیا می باشد . اما نتایجی که به دست خواهید آورد خیلی متعجب کننده نخواهد بود ، زیرا شما در رژیم خود به طور طبیعی میزان زیادی از آن را مصرف می کنید .
دوز مصرفی : ۶۰ میلیگرم به ازای هر کیلو از وزن خود
مصرف بیش از حد : ناشناخته ، ممکن است آمونیاک را افزایش دهد .
مصرف درمانی : جلوگیری از از دست رفتن عضلات در حالت کمبود لیوسین
منابع : تقریبا در تمامی منابع پروتئین یافت می شود ، به علاوه برنج قهوه ای ، لوبیا ، آجیل و تمامی گندم ها .

 

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.

محبوب ترین

بشترین دیدگاه ها