زمان طلایی استفاده کراتین

کراتین یکی از مشهورترین مکمل‌های ورزشی است که مطالعات گوناگونی نشان داده می‌تواند قدرت و حجم عضلات را افزایش بدهد. همچنین تحقیقات گسترده هم نشان داده که مصرف کراتین، بی‌ضرر است. اما شاید در مورد زمان مصرف کراتین هنوز اطلاعات کافی نداشته باشید. در این مطلب مجله علم ورزش هر چه را که باید در مورد زمان مصرف کراتین بدانید به شما می‌گویید.

کراتین ، مولکولی است که به طور طبیعی در سلول‌های شما وجود دارد و همچنین یک مکمل غذایی بسیار متداول است که مطالعات و آزمایشات زیادی روی آن انجام شده. مصرف مکمل کراتین می‌تواند سطح چگالی و تمرکز آن را در سلول‌های شما افزایش بدهد و فواید زیادی برای سلامت شما داشته باشد.

مناسب ترین زمان مصرف کراتین

در روزهایی که ورزش می‌کنید، سه انتخاب اصلی برای زمان مصرف کراتین دارید. شما می‌توانید کراتین را دقیقاً قبل از تمرین، فوراً بعد از تمرین و یا هر زمان دیگری که نزدیک به تمرین نباشد مصرف کنید. یک راه دیگر نیز این است که دوز روزانه‌تان را در چند قسمت در طول روز مصرف کنید.

آیا باید کراتین را بعد از تمرین مصرف کنیم؟

محققان زیادی سعی کرده‌اند بهترین زمان مصرف کراتین را پیدا کنند. در یک مطالعه، سعی شد موثرترین زمان مصرف پنج گرم کراتین برای مردان سنین بالاتر را کشف کنند، یعنی اینکه قبل از تمرین بهتر است یا بعد از تمرین.
طی این تحقیق چهار هفته‌ای، شرکت کننده‌ها هر هفته، پنج روز تمرین بدنسازی داشتند و کراتین را قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌کردند. در انتهای تحقیق، گروهی که کراتین را بعد از تمرین مصرف کرده بودند، افزایش بیشتری در عضلات بدون چربی و کاهش بیشتری در بافت چربی داشتند. اما تحقیقی دیگر، هیچ تفاوتی بین مصرف قبل و بعد از ورزش نشان نداد. به طور کلی، بر اساس پژوهش‌های محدود در دسترس، آشکار نیست که آیا تفاوت خاصی میان این دو زمان وجود دارد یا نه .

مصرف مکمل در روزهای استراحت

مصرف مکمل در روزهای ریکاوری، اهمیت بسیار کمتری نسبت به مصرف آن در روزهای تمرین دارد. هدف از مصرف مکمل در روزهای استراحت، این است که سطح کراتین در عضلات، حفظ شود. معمولاً برای شروع توصیه می‌شود ابتدا مقداری نسبتا بالا (تقریبا ً۲۰ گرم) به مدت حدوداً پنج روز مصرف شود(بارگیری کراتین).
این کار باعث افزایش فوری کراتین در عضلات، طی چند روز می‌شود. بعد از آن، دوز پایین‌تر یعنی حدود ۳ تا ۵ گرم، توصیه می‌شود. اگر دوزی که مصرف می‌کنید ثابت است، پس هدف از مصرف مکمل در روزهای ریکاوری باید صرفا حفظ سطح کراتین در عضلات‌تان باشد. به طور کلی، وقتی این دوز را مصرف می‌کنید، تفاوت خاصی ایجاد نمی‌شود. اما شاید بهتر باشد مکمل را همراه غذا مصرف کنید که در ادامه برای‌تان توضیح می‌دهیم.

آیا باید همراه کراتین، مکمل دیگری استفاده کنیم ؟

هر چند فواید مصرف مکمل کراتین، به خودی خود چشمگیر و کافی است اما خیلی از افراد، به دنبال این هستند که از چه راهی می‌توانند، این فواید را به حداکثر برسانند.
محققان سعی کردند عناصر دیگری چون پروتئین، کربوهیدرات،اسید آمینه،، دارچین و ترکیبات گیاهی گوناگونی را به کراتین اضافه کنند تا تاثیرات آن را افزایش دهند. مطالعات زیادی گزارش کرده‌اند که مصرف کربوهیدرات همراه کراتین می‌تواند میزان جذب کراتین را توسط عضلات افزایش بدهد.
اما مطالعاتی نیز بوده‌اند که نشان داده‌اند افزودن کربوهیدرات به کراتین، تاثیر قابل توجهی نداشته است. برخی از این مطالعات، از ۱۰۰ گرم کربوهیدرات یا تقریباً ۴۰۰ کالری در این آزمایشات استفاده کردند.
اگر شما به این کالری اضافی نیازی نداشته باشید، دریافت آن سبب افزایش وزن خواهد شد. به طور کلی،همراه کردن کراتین و کربوهیدرات، می‌تواند مفید باشد، اما این کربوهیدرات اضافی ممکن است شما را در معرض دریافت کالری اضافی قرار دهد.
یک استراتژی عملی و سودمند می‌تواند مصرف کراتین در زمانی باشد که به طور عادی یک غذای حاوی کربوهیدرات میل می‌کنید، به شرط آنکه خارج از آن وعده، کربوهیدرات اضافی مصرف نکنید. همچنین می‌توانید همراه این وعده‌ی غذایی‌تان، پروتئین بخورید، چون پروتئین و اسید آمینه می‌توانند توانایی بدن برای حفظ کراتین را افزایش بدهند.

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.

محبوب ترین

بشترین دیدگاه ها